Bez plánu a systému
Chci si učení nastavit tak, aby opravdu fungovalo. Vím, že mi k tomu značně pomůže systém a plánování. Když jsem s plánováním začínala (v různých oblastech života), byla jsem tak trochu skeptická. Byl to čas navíc a měla jsem pocit, že když chci něco dělat, budu to prostě dělat a tečka. Když se budu chtít učit, bude se prostě učit a tečka. Průběžně uvidím, jak se mi daří a podle toho se zařídím.
Fungovalo to celkem dobře, hlavně tedy ze začátku, kdy jsem byla ještě plná prvotního nadšení, motivace byla samozřejmostí a učení „novou neokoukanou hračkou“. Dlouhodobě se mi ale do cesty začaly stavět nejrůznější okolnosti a jazyk šel trochu stranou. Mluvím teď o tom, jak jsem se před asi sedmi lety učila italsky. Učila jsem se s Duolingem asi 7 měsíců a potom začala s učebnicí pro samouky. Už čas strávený na Duolingu po dvou nebo třech měsících vypadlo jinak a s učebnicí jsem potom brzo skončila. Pořád se dělo něco, co bylo potřeba udělat dřív nebo bylo prostě v tu chvíli důležitější.
Když jsem se pak začala učit španělštinu už jsem měla nějakou zkušenost s plánováním. Rozhodla jsem se vytvořit si plán a systém a sledovat, jak bude učení dlouhodobě lepší.
Plán č. 1
Podle plánu jsem postupovala již s první učebnicí španělštiny. Plán – naučit se dvě lekce z učebnice měsíčně a zapisovat si, co a kdy jsem se učím. Učit se minimálně 3×40 minut týdně. Systém – během dne ve volné hodině se učit buďto pomocí metody slovíček v příbězích nebo z učebnice drilovací a překladovou metodou. Jakmile budu jen trošku schopná, začnu upevňovat znalosti samomluvou a psaním textíků.
Výsledek – za 3 měsíce jsem se naučila 10 lekcí z učebnice, tedy její čtvrtinu. Byla jsem schopná přeložit kteroukoliv větu do španělštiny a tvořit vlastní věty, vést velmi jednoduché rozhovory. Byla jsem připravená začít se učit s lektorem a využít znalosti v konverzaci.
Plán č. 2
Když jsem zjistila, že budu s lektorkou pracovat podle nové učebnice, zamýšlela jsem se nad tím, jak systém a plánování zlepšit. Plán – v podstatě zůstal. I když v nové knize jsou lekce delší, pořád si myslím, že dva týdny na jednu lekci stačí. Pracuji na vylepšeném způsobu zápisu, k tomu se podrobněji vrátím v některém z příštích příspěvků. Časový plán – jedna hodina týdně online s lektorkou a minimálně 2×30 minut samostudia + opakování slovíček.
Systém – slovíčka, samomluva, cvičení v učebnici stejně jako doteď především formou samostudia. Slovíčka stejnou osvědčenou metodou, nově zkouším namísto zápisu do slovníčku používat aplikaci Anki. Můžete v ní vytvářet kartičky na slovíčka, fráze či věty. Ty potom používáte k učení a opakování podobně jako klasické kartičky se slovíčky. S lektorkou chci probírat teorii gramatiky, vše, čemu nerozumím a hlavně mluvit. Čas s ní chci využít na maximum!
Časem přidám sem tam nějakou písničku a moc se těším i na zjednodušenou četbu. Až si pustím seriál ve španělštině, bude čas na nákup letenky do Barcelony :-).

